Minulle Savonlinnan
Oopperajuhlien kohokohta oli ehdottomasti Lohengrin. Valitsimme oopperat niin,
että pääsimme jatkamaan samana iltana (tai oikeastaan yönä) vielä matkaamme
mökille. Onneksemme eräs sukulainen omistaa sieltä pienen rantamökin, joka oli
täydellinen majoittumispaikka Oopperajuhlien aikaan ‒ itse kaupungissa
majoittuminen on todella kallista sesonkiaikana. Ennen oopperan alkua kävimme vielä
tuttavien luona upeasti kunnostetussa kartanossa, jossa tuli otettua revanssi viimekesäisestä
biljardipelistä.
Kuva täältä. |
Odotin iltaa todella paljon sillä
Wagner on tunnetusti lempisäveltäjiäni. Kuten lähes kaikki hänen oopperansa,
tämäkin oli pitkä. Kesto taisi olla 3 tuntia 40 minuuttia. Siinä saikin sitten
taas treenata istumalihaksia, ja toivoa että oli pukeutunut oikein eli
tarpeeksi lämpimästi. Kannattaa siis miettiä tarkasti, mitä panee päälle!
Kuva täältä. |
Sain kuulla paljon kehuja Tuija
Knihtilästä, joka esitti oopperassa Ortrudia. Hän on joskus esiintynyt
Kansallisoopperassakin, muttei ilmeisesti ikinä minun aikanani. Nyt harmittaa,
sillä hän oli todella hyvä Lohengrinissa, enkä ole varma milloin pääsen taas
nauttimaan hänen esiintymisestään. Knihtilän karisma, eläytyminen, ääni ‒ kaikki
jotain niin upeaa. Kukaan muu ei mielestäni yltänyt lähellekään hänen tasoaan.
Lohengrin (Bryan Register) ja Elsa (Kristen Chambers) olivat kyllä hyviä, vaikken
ihan pystynyt eläytymään heidän rakkauteensa oikealla tavalla, kun Register ei
vastannut käsitystäni uljaasta sankarista. Ortrudin taivuteltava mies Friedrich
(Thomas Hall) jäi kyllä vaimonsa varjoon, mutta pidin hänestä silti.
Kuva täältä. |
Kun Macbethissä lavasteet olivat
yksikertaiset ja tyylikkäät, Lohengrinissä ne olivat minusta liian moderneja,
mahtipontisia ja ankeita (sisko tosin oli eri mieltä). Melkein koko
nelituntisen oopperan ajan käytössä olivat samanlaiset lavasteet, joihin
lisättiin tarpeen tullen pieniä lisäelementtejä. Itseäni häiritsi myös modernimpi
ote kuvata tietyt kohtaukset videokameralla, joka heijastettiin lavan seinään.
Hyvin hämmentävä ja sekava keksintö eikä sopinut lainkaan oopperan
luonteeseen. Myös toteutus joutsenesta oli epäonnistunut. Se näytti
nopeasti ja heiveröisesti kyhätyltä symbolilta, joka lähinnä nauratti (sisko
jälleen eri mieltä).
Olen ennenkin ihastellut Wagnerin
oopperoiden juonittelevia naisia. Esimerkiksi Nibelungin sormuksessa Fricka
juonittelee Wotanin asettumaan poikaansa vastaan, ja tässä Ortude oikein kiihottaa
miestään Elsan viholliseksi. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin, viimevuotisessa
Lentävässä Hollantilaisessa ei ollut ihan vastaavaa. Mutta Verdin Macbethissä
naisjuonia taas nähtiin.
Kuva täältä. |
Oopperan juoni on aika
monimutkainen. Brabantin herttua on kuollut jättäen jälkeensä pienen pojan,
Gottfriedin, ja tyttären Elsan, joiden huoltajaksi on määrätty Friedrich von
Telramund. Eräänä päivänä lapset menevät yhdessä metsään, mutta vain Elsa palaa
takaisin. Kavala Friedrich syyttää Elsaa veljensä surmaamisesta päästäkseen
itse Brabantin herttuaksi. Friedrich on mennyt naimisiin Ortruden kanssa, jonka
suku hallitsi ennen maata, minkä vuoksi Ortrud vaatii Brabantia itselleen.
Neuvosto kutsutaan koolle, ja kuningas kysyy Elsalta onko tämä surmannut
veljensä. Kasvattityttärensä kieltäydyttyä vastaamasta Friedrich ilmoittaa
taistelevansa kenen tahansa kanssa, joka puolustaa tyttöä. Elsa kertoo
unestaan, jossa ritari saapuu pelastamaan hänet. Kuningas käskee kutsumaan
ritarin, ja lopulta Lohengrin-ritari saapuukin joutsenten vetämässä veneessä.
Elsa lupaa mennä Lohengrinin kanssa naimisiin, mikäli tämä puolustaa häntä.
Ritari suostuu, mutta vain sillä ehdolla ettei Elsa ikinä kysy kuka hän on.
Tyttö suostuu, ja Lohengrin voittaa Friedrichin mutta säästää tämän hengen.
Kuva täältä. |
Häiden jälkeen Elsa alkaa
epäröidä ja vaatii Lohengrinin estelyistä huolimatta saada tietää tämän nimen.
Friedrich ryntää huoneeseen tarkoituksenaan surmata ritari, joka kuitenkin surmaa
hänet. Lohengrin käskee huoneeseen tulleita viemään ruumiin Scheldtin joelle,
jossa kuningas odottaa heitä. Kaikkien saavuttua paikalle Lohengrin paljastaa
olevansa sankari Parsivalin poika (toisen Wagnerin ooperan päähenkilö muuten)
ja kuuluvansa Montsalvatin ritarikuntaan, jonka tehtävänä on huolehtia Graalin
maljasta. Jos joku ritareista lähtee linnasta, hänellä on Graalin voimat mukanaan
niin kauan kunnes jollekin selviää hänen henkilöllisyytensä. Lohengrin antaa
Elsalle miekkansa, torvensa ja sormuksensa, jotka tulisi antaa tämän veljelle,
joka ei olekaan kuollut. Heidän yläpuolelleen lentää valkea kyyhkynen, joka
palautuu oikeaan muotoonsa, Elsan veljeksi. Lohengrin astuu veneeseensä ja lähtee. Elsa kuolee
veljensä syliin.
Kuva täältä. |
Puvustus oli hyvää, vaikkakin
Elsan häissä mietin olenko modernisoidussa Joutsenlammessa, kun morsiussaatossa
olevien naisten asu oli niin outo. Kuten sanottu, Wagnerin musiikki oli
kuitenkin ihan omaa luokkaansa, mahtipontisen kaunista. Sillä saatiin pelastettua
jo paljon oopperan modernisointia. Esityksen jälkeen sitten tosiaan kiirehdimme
autolle. (Kävellessämme mukulakivillä virran mukana ulos linnasta, jopa takana
olevat venäläiset tuntuivat naureskelevan tulipunaisille korkeille koroilleni,
joiden kanssa käveleminen kieltämättä oli hieman vaikeaa.) Kaiken
kaikkiaan oli hienot Oopperajuhlat, joita odotan taas ensi kesänä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jokainen kommentti piristää päivääni huimasti, kiiitos! :)