Sain
suostuteltua ystäväni lähtemään kanssani Kasarmitorilla esitettyyn
Kansallisbaletin kesäkiertueen näytökseen. Tämä oli suuri tapahtuma minulle,
sillä A ei ole niitä innokkaimpia kulttuurinharrastajia. En päässyt taannoiseen
Hartwallilla järjestettyyn Baletti-iltaan, joten oli myös mielenkiintoista
nähdä millaista ohjelmaa Kansallisbaletti järjestää Oopperatalon ulkopuolella.
Onneksi sää
suosi meitä ja saimme nauttia aurinkoisen lämpimästä illasta. Olimme paikalla
noin 15 minuuttia etuajassa, mikä osoittautui hyväksi päätökseksi: pääsimme
lavan vasemmalle puolelle, mistä oli todella hyvät näkymät. Tässä vaiheessa ei
ollut enää istumapaikkoja vapaana, mutta koska esitys kesti päälle tunnin, sen
ajan jaksoi ihan hyvin seistä.
Paikan päällä
halukkaat saivat ohuen ohjelmalehtisen, mikä oli ihan hyvä, kun en tiennyt
mitään esityksestä. Arvelin kuitenkin, että Joutsenlammesta olisi ainakin joku
kohtaus. Tämän lisäksi otteita oli Lumikuningattaresta, Prinsessa Ruususesta,
Don Quijotesta, Seitsemästä veljeksestä sekä lukuisista nykytanssinumeroista.
Kiertueen
avasi Kenneth Greven Lumikuningatar, josta näimme saunakohtauksen. Ilman
lavasteita kohtaus kuitenkin jäi hyvin pelkistetyksi, mikä lähinnä nauratti
ystävääni. Musiikki ja puvustus toivat esitykseen omanlaistaan viehätystä,
mutta loppujen lopuksi esitys oli vain vähäpukeisia miehiä pomppimassa lavalla.
Danske
Bankin johtaja tuli toivottamaan meidät tervetulleiksi kiertueelle. Juontajana
toimi Timo Sokura, joka nähtiin myös kansainvälisessä balettikilpailuissa.
Hänet muistaan lukuisista Petipan ja Minkuksen kuulutuksista.
Myös Prinsessa
Ruususesta päästiin nauttimaan kahden
kohtauksen verran. Suloinen Mai Komori, jonka näin myös varsinaisessa
esityksessä pari viikkoa sitten, esitti Sireenihaltijattaren variaation. Hänen
pukunsa sai kehuja ystävältäni, vaikka omasta mielestäni se muistuttaa liikaa
Joutsenlammen joutsenen asua
Tämän
jälkeen oli vuorossa nykytanssia. Collection of Endings oli Enercan Tanisin
koreografioima ja Linda Haakanan, Emmi Pennasen ja Johan Pakkasen esittämä
teos. Itselleni nykytanssi on liian modernia ja abstraktia, mutta toivottavasti
kokemuksen myötä alan ymmärtää sitä paremmin.
Kuten Timo
Sokura myönsikin, Don Quijotesta oli otettu mukaan niin paljon kohtauksia, että
melkein kokobaletin tarina saatiin käytyä tanssien myötä läpi. Siitä onkin jo
aikaa kun näin kyseisen baletin, joten oli mukavaa että se oli päässyt mukaan
kiertueohjelmistoon. Erityisesti minua baleteissa viehättää jonkun tietyn
kulttuurin teema, kuten Don Quijotessa tulinen espanjalaisuus.
La Banda
Sonora kuului myös tanssijoiden omiin koreografeihin. Linda Haakanan, Mai
Komorin ja Terhi Räsäsen esittämä ja Anandah Konosen koreografioima esitys oli
mukavan erilainen. Pidin asuista, varsinkin pianon koskettimet olivat
tyylikkäät.
Syksyllä
Kansallisbaletissakin esitettävästä Seitsemän veljestä -baletista nähtiin
kohtaus Kettujen tanssi. Olen miettinyt, pitäisikö se käydä katsomassa, mutta
kun kyseessä on pitkälti nykytanssiteos, luulen että tämä jää näkemättä. Vielä
ei kuitenkaan voi olla varma, sillä tutkin paraikaa syksyn ohjelmistoa eikä
mitään ole lyöty lukkoon.
Toinen
kohtaus Prinsessa Ruususesta oli Punahilkka ja susi. Tämä kohta on itselleni
arvoitus myös itse esityksessä, mutta siitä lisää myöhemmin, kunhan saan
postauksen valmiiksi.
Brief
Casingin olivat koreografioineet Anna Sariola ja Eemu Äikiö ja sen esittivät
Elena Ilyina, Terhi Räsänen, Sara Saviola, Maria Tamminen, Linas Kavaliauskas,
Antti Keinänen, Teemu Tainio sekä Frans Valkama. Tämä esitys sai kunnon
bassorytminsä puolesta ystäväni jopa hymyilemään. Nykytanssiesityksistä tämä oli
ehdottomasti hauskin.
Don
Quijoten seuraava kohtaus oli päähenkilö Kitrin soolotanssi. Lavasteet olisivat
varmaan tässä(kin) kohdassa auttaneet hieman hahmottamaan esityksen taustoja.
Puku oli hieno ja Kailey Kaba suloinen.
Nykytanssiteokseen
White Glown koreografian olivat tehneet Terhi Räsänen ja Jani Talo esittäjinään
Linda Haakana sekä Johan Pakkanen. Esitys oli ehkä hieman turhan pitkä, mikä
johti siihen, että meillä lähtivät taas väsyneet jääkiekkoläpät liikkeelle. Se
siitä sivistämisestä sitten. ;)
Joutsenlammesta
nähtiin ainoastaan yksi kohtaus, Mustan joutsenen pas de deux. Olisi luullut
että noinkin klassisesta baletista olisi esitetty hieman useampia kohtauksia.
Ymmärrän kyllä, että tähän kiertueeseen ei saada kaikkia hyviä esityksiä, mutta
Don Quijoten kolmen esityksen sijasta olisin laittanut ainakin yhden
Joutsenlammesta vielä lisää. Ja kun nyt on vielä on kaikenlaisia säästöjä, niin
nämä ilmaisesityksethän ovat tärkeässä osassa tulevan yleisön kannalta, eikö
vain?
Oma
lempparini oli ehdottomasti tämä Joutsenlammen pas de deux, vaikka Rothbartin
esittäjä (taaempana kädet puuskassa) olikin hieman outo näky. Kaikki kuitenkin vetivät
osansa hienosti, ja Tsaikovskin musiikki oli upeaa. Yhdessä kohtaa musiikki oli
ehkä hieman pistävää, mutta onneksi ei pitkään.
Tämän
jälkeen päätimme lähteä kävelemään kotiinpäin, sillä illan kolmesta viimeisestä
esityksestä kaksi oli nykytanssia. Buttery Tempo Mental Weatherin oli tehnyt Auri
Ahola, ja Don Quijotesta olisi ollut vielä pas de deux ja entrée, joka varmaan
oli hyvä. Illan päätti Fotosoppa, joka oli Sara Saviolan koreografioima ja
kaikkien tanssijoiden esittämä. Tästä on sanottu, että se soveltuu parhaiten
nuoremmalle yleisölle.
Vielä on
jäljellä esityksiä Jyväskylässä, Oulussa ja Kuopiossa. Kannattaa käydä
kurkkaamassa. Kiertue on siis ilmainen, mutta säävarauksella. Lisätiedot
Oopperan ja Danske Bankin sivuilta!!
Tiistaina 11.6. klo 18 Jyväskylä, Lounaispuiston lava
Keskiviikkona 12.6 klo 18 Oulu, Rotuaarin lava
Torstaina 13.6 klo 11 Kuopiossa (Matkustajasataman lava) jossa esitys on osa Kuopio tanssii ja soi-tapahtumaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jokainen kommentti piristää päivääni huimasti, kiiitos! :)