Anteeksi, etten ole juurikaan
ehtinyt postailla, viime aikoina on ollut liikaa asioita meneillään eikä
motivaatiota ole oikein ollut. Mutta yli
puolen vuoden kiihkeän odotuksen jälkeen pääsin tiistaina vihdoin katsomaan Tshaikovskin
Joutsenlampea Kansallisoopperaan. Tosin jälleen kerran onnistuimme osumaan
toiseksi viimeiseen näytökseen, joten tämä teksti on lähinnä illan aikana
heränneiden ajatusten pohdiskelua.
Kyseessähän oli Suomen
Kansallisbaletin taiteellisen johtajan Kenneth Greven sovitus Tshaikovskin
säveltämästä ja Lev Ivanovin ja Marius Petipan koreografisoimasta baletista,
jonka produktioensi-ilta oli 12.2.2009 Prahassa. Puoli vuotta myöhemmin se sai
myös Suomessa ensi-iltansa. Tämä versio on jonkin verran lyhennetty perinteisestä.
Tarina alkaa kuninkaan
kuolemasta. Nuori prinssi Siegfried (Colin Jacobs) löytää sängyltään höyhenen
ja ryntää näyttämään sitä parhaalle ystävälleen Bennolle (Tomas Vuori). He
saavat kuulla tarinan Joutsenlammesta, prinsessasta, sekä ilkeästä velhosta
joka on kironnut prinsessan. Hänet voi pelastaa ainoastaan se, että prinssi
ampuu velhon.
10 vuotta myöhemmin
Kuningatar (Anastasia Dunets) kertoo pojalleen (Xiaodong Ma) että tämän täytyy
mennä naimisiin. Linnassa pidetään tanssiaiset, joista kuningatar toivoo
Siegfriedin löytävän puolison itselleen. Vieraiden joukossa on myös ministeri
Von Rothbart (Nicholas Ziegler) johon
prinssi ei luota. Hän kuitenkin ottaa ministerin lahjan, jousipyssyn, vastaan
ja lähtee ystävänsä kanssa metsästämään.
Metsässä Benno avautuu
peloistaan menettää prinssi kun tämä avioituu. Prinssi jatkaa matkaansa syvemmälle
metsään ja löytää lammen. Pian hänen muistiinsa palautuu lapsena kuultu tarina
Joutsenlammesta. Von Rothbart ilmestyy paikalle ja työntää Siegfriedin lampeen.
Upea joutsen ilmestyy lammelle ja muuttuu nuoreksi naiseksi. Joutsen on
prinsessa Odette, joka joka keskiyö saa ihmismuotonsa takaisin tunniksi. Hän
pelastaa prinssin ja vie tämän turvaan. Prinssi rakastuu Odetteen välittömästi.
Von Rothbart keskeyttää
rakastuneet ilmoittamalla naisen olevan hänen ja todistaa sanansa muuttamalla
prinsessan joutseneksi. Benno sekä muut metsästäjät lähestyvät heitä, jolloin
Von Rothbart piiloutuu metsään. Kun Benno näkee rakastavaiset, hän tajuaa
menettäneensä parhaan ystävänsä. Von Rothbart käyttää tilaisuuttaan hyväksi ja
lähettää Bennon erottamaan parin, mikä onnistuukin. Kun prinssi ryntää
kertomaan äidilleen löytämästään naisesta, hylätty Benno kääntyy Von Rothbartin
puoleen, ja hänestä tulee musta joutsen. Tämä onkin yksi Greven isoimmista muutoksista.
Pian vietetäänkin jo
prinssin kihlajaisia. Espanjalaiset, unkarilaiset ja venäläiset esittelevät
prinsessansa, mutta prinssi on hiljainen ja etäinen. Lopulta prinssi pyytää Von
Rothbartiä tuomaan joutsenensa. Rothbart tuo kuitenkin mustaksi joutseneksi lumotun Bennon, ja
petetty prinssi vannoo tälle uskollisuuttaan. Pian prinssi huomaa erheensä ja ryntää
epätoivoisena metsään. Petetty Benno tajuaa virheensä, ottaa jousipyssyn, ja
juoksee prinssin perään.
Myönnän, että odotukseni
olivat suhteellisen korkealla, mikä sitten loi liian suuret ”paineet"
illalle. Kuten olen jo aikaisemmassa Joutsenlampi-postauksessa kertonut, Youtubesta
on tullut kuunneltua ja katsottua aiheeseen liittyvää materiaalia paljon.
Huomaan usein inspiroituvani kirjoitellessani postauksia ja kuunnellessani
samalla Joutsenlammen melodioita. Kappaleet osaan siis jo melkein ulkoa, mikä
olikin hieman häiritsevää, sillä jotkut upeat aariat oli otettu pois tai
muunneltu epäedullisesti. Näitä yksityiskohtia lukuun ottamatta musiikki oli
upeaa taattua Tshaikovskia. Kauniimpaa musiikkia saa hakemalla hakea. Itselleni
tuli oikein kylmiä väreitä kun tunnistin kappaleita.
Lavasteet olivat kaikessa
yksinkertaisuudessaan upeat ja toimivat. Pidin itse varsinkin savusta, joka toi
loppupuolen ratkaisunhetkiin oikeanlaista tunnelmaa ja salamyhkäisyyttä. (En
kuitenkaan ihan täysin ymmärtänyt ideaa takaseinän luukusta, jonka avulla
katsojille välittyi Bennon muuttuminen Odileksi, Rorthbartin petoksen taustoja
tai lammen lavastuksellista aukkoa.)
Pidin myös paljon puvustuksesta. Omaksi lempparikseni muodostui joutsenten asu,
varsinkin niiden pääkoru. En osaa selittää mikä siinä kiehtoo, mutta kaipa se aistikkuus, muoto, yksinkertaisuus,
lintumaisuus ja tietynlainen ylhäisyysMyöskin tanssiaisten loistokkaat asut
olivat tällaiselle kimalluksen ystävälle ihastuttavaa katsottavaa.
Jo heti ensimmäisessä
kohtauksessa nähtiin kaksi lasta, jotka esittivät päähenkilöitä nuorena, Ja
tanssiaisissa nähtiin lisää lapsia. Lasten käyttäminen baleteissa on
viihtyisää, sillä he ovat suloisia ottaesSaan hieman haparoivia askeleitaan
iloisen jännittyneesti hymyillen. Pääosan aasialaiset olivat hyviä, vaikkakin
olin tietysti toivonut suomalaisia tanssijoita pääosiin. Jos oikein muistan, Bennon esittäjä, Xiaoyu
He, voitti Helsingin Kansainvälisen Balettikilpailun "Best no-competing
partner" -palkinnon. Joutsenet sen sijaan tanssivat hieman miten
sattuivat, eivätkä edes mitenkään yhtäaikaisesti. Tosin vaativa Allegro
Moderato joutsenten tanssista meni heiltä todella hyvin.
Olin positiivisesti
yllättynyt, miten paljon nuoria paikalle oli saapunut. Huomattava enemmistö yleisöstä
oli nuorempia kuin oopperassa keskimäärin käyvät ihmiset,, mikä on
harvinaislaatuista Oopperassa. Tietysti silloin, kun kyseessä on tällainen
klassinen baletti, se saa nuoremmatkin liikkeelle. Tämä kuitenkin sitten näkyi
ja kuului katsomossa: ihmeen levotonta oli! Paikalle oli saapunut myös itse
teoksen luoja, joka sattuikin istumaan meidän rivillemme. Tämä ei ole
ensimmäinen kerta kun näin käy, sillä myös Lumikuningattaressa baletin johtaja
nähtiin katsomossa seuraamassa esitystä. Hyväntuulinen Greve näytti nauttivan
esitykestä.
Tämä uusi versio oli
suhteellisen lojaali perinteiselle ja alkuperäiselle versiolle, vaikkakaan en
täysin pitänyt kaikista muutoksista. Kuten Greve itse myöntää Joutsenlammen
ohjelmalehtisessä, baletista on jätetty jonkin verran juonta ja musiikkia pois..
Juonessa minua hämmensi velhon tyttären puuttuminen: häne sijastaan Odileksi
muuttui prinssin ystävä Benno. Juoniselosteessa annetaan ymmärtää, että Benno
rakastaa ystäväänsä enemmän kuin ystävänä, mikä on erikoista, sillä nämä
"kielletyt ja erikoisemmat rakkaudet" kuuluvat enemmänkin wagnermaisiin
juoniin. Alun perin Bennon hahmo tiettävästi luotiin kompensoimaan pääosan
esittäjän huonoa tanssitaitoa ja auttamaan naistanssijan kannattelussa. Tätä
käytännöllistä taustaa vasten voi miettiä, onko asetelma Greven omaa modernia
viittausta Tshaikovskin homoseksuaalisuuteen.
Olen myös ihmetellyt,
mikä muiden joutsenten merkitys baletissa oikein on. He suojelevat Odettea velholta ja tukevat häntä,
kun prhinssi lankeaa juoneen.. Loogisinta olisi että he olisivat Odetten
palvelijoita tai ystäviä tämän linnasta. Ja mitä heille tapahtuu lumouksen
rauettua? Vaikea uskoa, että joutsenet olisivat vain lintuja ilman
minkäänlaista symboliikkaa. Mistään en ole löytänyt kunnollista selitystä,
joten jos jollain on tietoa niin kertokaa ihmeessä.
Klassisten balettien
tyyliin kuului lisätä kansantansseja vähän joka väliin, mutta nykykatsojalle,
jolle kansantanssit eivät ole yhtä tuttua perinnettä, ne voivat aiheuttaa
lähinnä haukotuksia.Onhan niitä hauska kuunnella (varsinkin itse nautin aina
espanjalaisesta tunnelmasta) mutta kun sama toistuu kaikissa baleteissa!
kuvat oopperan sivuilta ja weheartit |
Jotenkin päällimmäisenä uutuusversiosta
jäi sittenkin aika pettynyt olo. Esitys ja ilta eivät onnistuneet koskettamaan
minua, mikä sai minut ohimennen haaveilemaan matkasta ulkomaiden oopperataloihin.
Ideani sai yllättäen kannatusta, joten luultavasti tulen näkemään Joutsenlammen
myös tulevaisuudessa Pietarissa. Mahtavaa. Siellä kuitenkin balettimaailma on luultavasti
ihan eri luokkaa kuin täällä! Resurssit ovat paremmat, ja jos nyt miettii, niin
tunnetuimmat balettitanssijatkin ovat venäläisiä. Odotan siis innolla tämän projektin
toteutumista. Sitä ennen jään odottamaan toukokuussa nähtävää Prinsessa Ruususta,
joka on myös Tshaikovskin tuotantoa.
Joutsenlampi/Kansallisooppera
18.1.-15.3.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jokainen kommentti piristää päivääni huimasti, kiiitos! :)