Minulta usein kysytään että
miten olen päätynyt pitämään kulttuuriblogia. Naurahdan ja mietin hetken.
Täytyy myöntää että itsellenikin se on täysi arvoitus, mutta nykyään on jo
vaikeaa kuvitella elämää ilman tätä. Se vain tapahtui niin salakavalasti.
Keväällä 2011 vanhempani
tutkivat Oopperan seuraavan kauden ohjelmistoa ja näkivät Richard Wagnerin
Ring-tetralogian tulevan syksyllä Suomeen. Minä, joka olin käynyt siihen aikaan
oopperassa tyyliin pari kertaa (ja nekin kovan painostuksen alaisena), en ollut
yhtään kiinnostunut, vaikka lapsena olinkin kuunnellut niitä satunnaisesti
LP-levyiltä. Sain kuulla lauseita kuten "vuosisadan teos", "tämä
sinun on nähtävä" ja "Wagnerin parhaimmistoa". Äitini oli vähän
huolissaan siitä että miten tytär, jolla tuntuu aina olevan vaikeuksia istua
paikallaan pidempään kuin 10 minuuttia, jaksaa istua Wagnerin 6 tunnin
oopperassa kertaa neljä.
Vastahakoisesti suostuin
koko touhuun, ja töiden jälkeen paniikki mitä ihmettä oopperaan pitää laittaa
päälle. (Tämä tuntuu yhä olevan suuri kysymys katsojille). Muistan Reinin kulta
-osasta hyvin vähän, mutta ainakin se oli pehmeämpi alku tetralogiaan
"vain" parin tunnin kestollaan. Mieleeni on kuitenkin jäänyt vieressä
istuneen vanhemman rouvashenkilön hajuvesi, ja kun sen nykyään haistan
uudelleen jossain, palaan ajassa taaksepäin juurikin siihen tilanteeseen.
Toisessa osassa, Vakyriassa,
olin ehkä hieman kiinnostuneempi. Varsinkin Lilli Paasikivi teki minuun
lähtemättömän vaikutuksen Frickan roolissaan. Myöskin Jyrki Anttila, Esa
Ruuttunen, Catherine Foster ja Terje Stensvold ovat jääneet hyvin mieleeni
tästä. Vakyyrian lopussa Ylijumala Wotan nukuttaa tyttärenäs uneen ja saartaa
tämän vuoren huipulle tulikehällä. Isäni olikin siis pakko päästä heittämään
tutullen että "Valkyyria on loistava isä-tytär ooppera, tämä on varoittava
esimerkki mitä käy jos tytär ei tottele".
Kuvat weheartit |
Kolmasosa, Siegfried, jäi
minulta näkemättä kun isäni lähti työmatkalle ja he menivät siskoni kanssa sen
edellisellä viikolla katsomaan. Se ehkä hieman harmittaa, mutta toivottavasti
produktio palaa taas suomeen (vink vink) niin sitten näen myös tämän. Neljäs ja
viimeinen osa, Jumalten tuho, oli varmaan sitten viimeinen niitti
kulttuuri-innostuksen synnyssä. Juoneltaan tämä tetralogia on hyvin
samantyylinen kuin J.R.R Tolkienin Taru Sormusten Herrasta, mikä on auttanut,
samoin Wagnerin mukaansatempaava ja hyvin mahtipontinen musiikki. Nykyään kun
kuuntelen klassista musiikkia, tunnistan jo ensi sävelmistä alkaen jos se on
Wagneria.
Idea tähän blogiin ei
lähtenyt heti. Kuulemma Ringin jälkeen halusin enemmän lähteä oopperaan, (en
siis niinkään balettiin, mikä on vähän hassua) ja sen jälkeen teattereihin,
taidenäyttelyihin sun muihin. Huomasin että tämä tuntui omalta jutulta.
Seuraavana keväänä tutustuin muotiblogeihin enemmän ja sieltä taisi tulla
kipinä omaan blogiin. Ja tässä sitä ollaan ;)
Mielenkiintoista kuulla, että innostuit oopperasta Ringin myötä, kun yleensä kuulee puhuttavan, että Wagnerin oopperat eivät ole erityisen helposti lähestyttäviä "aloittelijoille" :D Omalla kohdallani oopperainnostus alkoi vähitellen, mutta yksi käännekohta oli ehdottomasti Jevgeni Onegin Kansallisoopperassa 2010, se teki ihan mielettömän vaikutuksen aikoinaan (ja on suosikkioopperoitani edelleen) :) Mäkin olen aina välillä miettinyt, että olisi kiva pitää kulttuuriblogia, jonne voisi kirjoitella perusteellisesti kaikista taide-elämyksistä, mutta tällä hetkellä ei valitettavasti ole millään aikaa...
VastaaPoistaAjattelin aluksi että aihe on "liian henkilökohtainen" jaettavaksi, mutta onneksi tämä on otettu hyvin vastaan :) En edes itse tiedä miten Wagnerit näin kolahtivat, 6 tuntia oopperalla, what?!
PoistaOlen tuosta edelleeni niin kateellinen! Jevgeni Oneginia ovat perheenjäseneni paljon kehuneet, toivon että se tulisi taas pian. Ehkä Paasikivi sen nyt ottaa ohjelmistoonsa :D
Kannustan ehdottomasti kulttuuriblogiin, vaikka sitten vain välillä postailisit aiheesta. Tai jos tuntuu niin tule vierasbloggailemaan tänne :D
Mainio juttu! Itselleni oopperat ovat vielä hieman harmaata aluetta, minulla kulttuuri-innostus lähti musikaaleista, mutta eiköhän sinne Kansallisoopperan penkeille tule taas kömmittyä.
VastaaPoistaTee joskus oma potaus aiheesta (ellet ole jo tehnyt?), olisi kiva kuulla enemmän. Ja toivottavasti nähdään sinutkin pian Oopperalla, baletissa tai oopperassa :D
PoistaPitääpä laittaa korvan taakse!
PoistaJa samaa toivon minäkin! Kaunottaren ja Hirviön lippuhankinnoissa sössin täydellisesti ja missasin kaiken, mutta kyllä mää vielä. :)
Haha, hyvä hyvä! :)
Poista