Päätimme uhmata flunssaa ja suunnistimme perjantaina
Kansallisoopperalle Peer Gyntin ensi-iltaan. Olin jo hyvissä ajoin pari viikkoa
aikaisemmin alkanut kuunnella Edvard Griegin Peer Gynt-musiikkia. Monille on
varmaan tuttu Aamutunnelmia-melodia sekä osa Vuorenkuninkaan luolassa, jotka
molemmat kuuluvat tähän balettiin. Alun perin ne olivat tosin
näytelmämusiikkia.
Alkuperäinen näytelmä on norjalaisen Henrik Ibsenin kirjoittama,
ja sen on suomentanut professori Otto
Manninen. Ibsen ei aluksi aikonut laittaa näytelmäänsä näyttämöille
esitettäväksi, mutta hänen ystävänsä Edvard Grieg sai hänet suostuteltua tähän
ja lupasi vielä säveltää näytelmään musiikin. Aamutunnelman ja Vuorenkuninkaan
luolassa -sävellysten lisäksi myös Solveigin laulu on hyvin tunnettu.
(Varo juonipaljastuksia)
Näytelmän/baletin päähenkilö on Peer Gynt (Sergei
Popov) johon kotikylän Solveig (Tiina Myllymäki) on rakastunut. Mies ryöstää ihanan
Ingridin (Stefania Cardaci) tämän hääpäivänään saa tämän ja karkaamaan kotoaan.
Peer kyllästyy nopeasti naiseen mutta ei voi palata takaisin kotiinsa
aiheuttamansa skandaalin vuoksi vaan jää kiertämään maailmaa. Seikkailujensa aikana
mies huomaa muuttuneensa ihmisenä ja palaa kotiinsa, jossa Solveig on kaiken
aikaa odottanut hänen paluutaan. (Toim. Huom. Onpa harvinaisen typerä mies.)
(Juonipaljastukset loppuvat)
Kansallisoopperan versiossa lavalla oli niin
oopperalaulajia (Jussi Merikanto sekä Anna-Kristiina Kaappola),
balettitanssijoita kuin kertojana toiminut Antti Luusuaniemi, mikä mielestäni
sekoitti esitystä ja sen kulun hahmottamista. Peer Gynt -baletin taustaa en sen
kummemmin tunne, mutta olin ajatellut esityksen olevan enemmän klassista
balettia. Kansallisoopperan versiossa oli kuitenkin enemmän modernia tanssia,
mikä jäi vähän harmittamaan, kun en ole siihen vieläkään tottunut.
Olin kuitenkin todella iloinen kun Tiina Myllymäki oli
päässyt Solveigin rooliin, häntä olen odottanut jo pitkään takaisin lavalle! Sergei
Popov oli minulle uusi tuttavuus, mutta (tanssitekniikoista sen enempää
tietämättä) hän vaikutti piristävältä uutuudelta. Pidin myös toisen puoliajan
jälkeen lavalle tuodusta hiekasta, joka toi konkreettista osoitusta Peerin
matkasta ympäri maailman. Muistan, kun Pélleas ja Melisandessa Oopperassa oli
tonneittain vettä lavalla ja sen alla, jotta siinä voisi kuljettaa venettä:
olin siitä silloin hyvin vaikuttunut.
Musiikki oli tietysti myös hienoa, ja sain siihen
hyvän kosketuksen kuunneltuani sitä ennen esitystä (ja jopa kirjoittaessani
tätä postausta). Se tunne, kun kuulee tutun melodian livenä jossain
esityksessä, on itselleni inspiroivaa. Esityksiä on ainoastaan toukokuun
loppuun, joten aiheesta kiinnostuneiden kannattaa olla ajoissa liikenteessä.
Peer Gynt / Kansallsiooppera
11.4-16.5
Lisätietoa ja kuvien alkuperä täältä.
Kiitos taas Kansallisooppera-raportista, hyvä että blogisi kautta pysyn kärryillä että mitä siellä tapahtuu! :) Peer Gynt ei itselleni ole noita tuttuja sävelmiä lukuunottamatta tuttu (Aamutunnelmia soi myös meidän harrastajateatterimme näytelmässä tänä viikonloppuna!).
VastaaPoistaUpeaa kuulla lavaratkaisuista, itse viehätyn elementtien tuomisesta lavalle, oli se sitten vettä, tulta tai jotain muuta kuten hiekkaa. Vau.
Kiva että ovat hyödyksi :) Oi kuulostaa hauskalta, joskus pienenä eskarissa mekin esitimme Aamutunnelmia -esityksen :D oopperalla on mielestäni entistä enemmän ruvettu lisäämään isoja elementtejä lavalle, mikä on hienoa!
VastaaPoista