Kolmas paikka, minne halusimme viedä serkkumme (toinen oli
Ateneum, jossa tosin uuden tulevan näyttelyn takia oli vain yksi
kokoelmanäyttely) oli Kaupunginteatterin Tohtori Zivago. Virallinen ensi-ilta
oli 3.10, joten pääsimme yhteen ennakkonäytökseen. Odotinkin esitystä
mielenkiinnolla, sillä siitä on ollut paljon puhetta koko alkusyksyn.
Kaupunginteatterin esityksestä tekee erikoisen myös se, että
Suomen ensi-illan lisäksi se on myös koko Euroopan kantaesitys. Näytelmä perustuu Boris Pasternakin samannimiseen kirjaan,
jonka julkaisun jälkeen hän voitti Nobel-palkinnon. Kirjailija joutui kuitenkin
Neuvostoliiton painostuksen vuoksi luopumaan kunniasta ja palkinnon
vastaanottamisesta.
Isoäitini kommentti väliajalla oli, että "melua ja
melskettä riittää". Hän oli sikäli oikeassa, että esityksessä korostettiin
ehkä turhankin paljon vallankumous-sotaa. Ralf Förrströmin lavasteet olivat
todella hienot, pidin erityisesti puolikuun muotoisesta rakennelmasta (kuvassa
kristallilamppujen takana) jota osattiin muunnella hyvin erilaisiin
kohtauksiin, milloin junaksi, rappusiksi tai vallankumouksellisten päämajaksi.
Tuukka Leppänen oli kyllä esityksen parasta antia.
Karismaattinen, tilanteisiin hyvin eläytyvä ja todella komeasti laulava Leppänen
on ennekin nähty Helsingin Kaupunginteatterin lavalla Viulunsoittaja katolla
-esityksessä. Pidin myös Tuokosta ja Jalkasesta, vaikka seurueeni muut jäsenet
eivät olleet täysin samaa mieltä. Heistä Jalkasen pehmeä ja sointuva ääni oli
parempi kuin hieman kulmikkaamman Tuokon. Myöskin Esko Roine sopi loistavasti
rooliinsa häikäilemättömänä roistona. Olen monessa esityksessä aina kehunut
häntä, eikä hän pettänyt taaskaan.
Tohtori Zivagon nimihenkilö Zivago (Tuukka Leppänen) menee
ensimmäisen maailmansodan alla naimisiin kasvattisiskonsa (Anna-Maija Jalkanen)
kanssa. He kohtaavat eräissä juhlissa Laran, (Anna-Maija Tuokko) joka yrittää
salamurhata Viktor Komarovskin (Esko Roine), miehen, joka on käyttänyt tyttöä
hyväkseen. Yritys epäonnistuu, mutta Zivago ei saa naista mielestään.
Vuosia myöhemmin he kohtaavat uudelleen, kun Lara värväytyy
vahingossa samaan sotasairaalaan, jossa Zivago työskentelee. Heidän välilleen
syntyy suhde, joka kestää koko ensimmäisen maailmansodan ajan. Kun heidän
olonsa tehdään vielä tukalammiksi, on aika tehdä vaikeita valintoja.
Kuvat @Charlotte Estman-Wennström |
Jotkut laulut jäivät soimaan päähäni kotimatkalla, mutta
muuten esityksestä jäi hyvin vähän mitään käteen. Laulut olivat aika höttöisiä,
huonosti käännettyjä tai mitäänsanomattomia. Olin odottanut muiden lausuntojen
perusteella, että viimeiset hetket itketään sitten kunnolla, mutta niin ei
käynytkään. Olihan esitys loppua kohti surullinen, mutta ohjaajan lausuma
"kannattaa ottaa monta askia nenäliinapaperia mukaan - tulette
tarvitsemaan niitä" oli ehkä hieman liitoiteltu. Tai sitten en vain ollut
oikeassa mielentilassa
Tajusin tämän esityksen nähtyäni etten sittenkään ole oikein
musikaalityyppiä. Tämäkin voi osaltaan olla syy siihen, ettei tämä iskenyt.
Leppästä kyllä jaksaa katsoa ja kuunnella. Luultavasti Tohtori Zivago iskee
paremmin musikaalien ystäviin, jotka pitävät historiasta ja suurista tunteista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jokainen kommentti piristää päivääni huimasti, kiiitos! :)