Täytin
joulukuun alussa vuosia, mutten halunnut juhlia sitä sen kummemmin. Olimme
kuitenkin alkusyskystä sopineet menevämme porukalla katsomaan Turandotia, mikä
sopi oikeastaan hyvin juhlinnaksi. Meitä oli huippuporukka mukana, ja ooppera
osoittautui yhdeksi parhaimmista!
Puccinia
onkin tullut hyvin vähän nähtyä ja kuultua. Lapsena kävin katsomassa Madame
Butterflyn, josta ei ole paljoa muistikuvia, eikä se jättänyt minkäänlaisia
tunnelmia jälkeensä. Ehkä senkin vuoksi Puccini (ja muut italialaiset säveltäjät)
ovat jääneet Wagnerin jalkoihin. Viime syksynä sain tilaisuuden käydä
katsomassa Toscan siskoni kanssa, ja siitä muistan pitäneeni kovasti.
Turandotkin
vaikutti minuun niin musiikillisesti, juonellisesti kuin hahmollisesti.
Musiikissa oli selvästi jonkinlaista kiinalaista keisarihymniä mukana (itse
asiassa kansanlaulu Jasmiininkukka), mikä toi oman lisäyksensä Puccinin
tunteelliseen musiikkiin. Ja Nessun dorma jäi kyllä soimaan päähän! Juoni oli
poikkeuksellinen erityisesti lopun takia, mitä en tässä uskalla paljastaa.
Hahmot olivat mielenkiintoisia, uhkarohkeita ja viekkaita.
Olin
aluksi hieman epäileväinen sankarin roolia esittävästä Mika Pohjosesta, mutta
hän osoittautuikin sopivan rooliin hyvin. Pohjonen kun ei yleensä vastaa
käsityksiämme "komeasta sankarista" joiden rooleja hän esittää. Tällä
kertaa hänet oli saatu sekä maskeerattua että puvustuettua onnistuneesti, ja
jopa pidin hänen roolistaan. Toisessa pääroolissa nähtiin ruotsalainen
AnnLouice Lögdlund, jonka ääni oli hyvin mahtipontinen ja komea. Jostain syystä
hänen hahmonsa ei kuitenkaan täysin vakuuttanut minua. Erityisesti mieleeni
jäivät komedialliset ministerien palvelijat, sekä sankarin orjatar Liu, jota
esitti Reetta Haavisto.
Turandot
kuuluu oopperamaailman suosituimpiin teoksiin, ei ainoastaan mieleenpainuvien
melodioiden (joista yksi on Nessun dorma -aaria) vaan myös säveltäjän ennenaikaisen
kuoleman takia. Puccinilta jäi oopperan viimeinen kohtaus säveltämättä, ja
vaikka lopputulos on sama, kukaan ei voi olla täysin varma miten Pucchini olisi
itse lopun laittanut. Sain selville, että oopperan ensiesityksessä Milanossa
kapellimestari Arturo Toscanini lopetti oopperan siihen, mihin Puccini oli sen
ehtinyt säveltää, ja ilmoitti: "Qui finisce l’opera rimasta incompiuta per
la morte del Maestro" eli "Tähän kohtaan teos päättyi, ja se jäi
epätäydelliseksi maestron kuoleman johdosta."
Oopperan
juoni menee jotenkuten näin: Kiinalainen prinsessa Turandot haastaa kosijansa
kolmeen arvoitukseen, joihin väärin vastaamisen tuomiona on kuolema. Tuntematon
prinssi Calaf näkee sattumalta prinsessan ja rakastuu tähän. Isänsä,
palvelijansa Liun sekä ministerien Pingin, Pangin ja Pongin (kyllä, juurikin
näin) vastustelusta huolimatta hän päättää uhmata vaaraa ja yrittää
arvoituksia.
Calaf
vastaa kaikkiin kolmeen arvoitukseen oikein, ja keisari vaatii prinsessaa
lunastamaan lupauksensa, mihin tämä ei ole halukas. Calaf ei halua
velvollisuuden täyttämistä vaan rakkautta, joten hän antaa vuorostaan
prinsessalle arvoituksen. Mikäli tämä keksii aamuun menessä hänen nimensä,
Calaf kuolee. Turandot käskyttää koko valtakuntansa selvittämään salaperäisen
prinssin nimeä. Kaikki yrittävät saada Calaffia paljastamaan nimensä, mutta
turhaan. Turandot yrittää jopa kiduttamalla Liuta saada nimen selville, mutta
tämä ei suostu puhumaan vaan tappaa itsensä. (Tähän päättyy Pucchinin säveltämä
ooppera.)
Säveltäjä
Franco Alfano viimeisteli oopperan Pucchinin muistiinpanojen pohjalta näin:
(Juonipaljastuksia!) Aamuyöllä Calaf ja Turandot juttelevat kahdestaan. Calaf
tempaisee naisen syliinsä ja paljastaa nimensä. Turandot on riemuissaan, ja
lähtee kansan eteen kertomaan muukalaisen nimen: - Rakkaus!
Kaikki postauksen kuvat täältä. |
Turandot / Kansallisooppera
23.11-31.12.2013
P.s Hyvää joulua kaikille! :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jokainen kommentti piristää päivääni huimasti, kiiitos! :)