torstai 17. huhtikuuta 2014

Peer Gynt

Päätimme uhmata flunssaa ja suunnistimme perjantaina Kansallisoopperalle Peer Gyntin ensi-iltaan. Olin jo hyvissä ajoin pari viikkoa aikaisemmin alkanut kuunnella Edvard Griegin Peer Gynt-musiikkia. Monille on varmaan tuttu Aamutunnelmia-melodia sekä osa Vuorenkuninkaan luolassa, jotka molemmat kuuluvat tähän balettiin. Alun perin ne olivat tosin näytelmämusiikkia.


Alkuperäinen näytelmä on norjalaisen Henrik Ibsenin kirjoittama, ja sen  on suomentanut professori Otto Manninen. Ibsen ei aluksi aikonut laittaa näytelmäänsä näyttämöille esitettäväksi, mutta hänen ystävänsä Edvard Grieg sai hänet suostuteltua tähän ja lupasi vielä säveltää näytelmään musiikin. Aamutunnelman ja Vuorenkuninkaan luolassa -sävellysten lisäksi myös Solveigin laulu on hyvin tunnettu.

(Varo juonipaljastuksia)
Näytelmän/baletin päähenkilö on Peer Gynt (Sergei Popov) johon kotikylän Solveig (Tiina Myllymäki) on rakastunut. Mies ryöstää ihanan Ingridin (Stefania Cardaci) tämän hääpäivänään saa tämän ja karkaamaan kotoaan. Peer kyllästyy nopeasti naiseen mutta ei voi palata takaisin kotiinsa aiheuttamansa skandaalin vuoksi vaan jää kiertämään maailmaa. Seikkailujensa aikana mies huomaa muuttuneensa ihmisenä ja palaa kotiinsa, jossa Solveig on kaiken aikaa odottanut hänen paluutaan. (Toim. Huom. Onpa harvinaisen typerä mies.)
(Juonipaljastukset loppuvat)


Kansallisoopperan versiossa lavalla oli niin oopperalaulajia (Jussi Merikanto sekä Anna-Kristiina Kaappola), balettitanssijoita kuin kertojana toiminut Antti Luusuaniemi, mikä mielestäni sekoitti esitystä ja sen kulun hahmottamista. Peer Gynt -baletin taustaa en sen kummemmin tunne, mutta olin ajatellut esityksen olevan enemmän klassista balettia. Kansallisoopperan versiossa oli kuitenkin enemmän modernia tanssia, mikä jäi vähän harmittamaan, kun en ole siihen vieläkään tottunut.

Olin kuitenkin todella iloinen kun Tiina Myllymäki oli päässyt Solveigin rooliin, häntä olen odottanut jo pitkään takaisin lavalle! Sergei Popov oli minulle uusi tuttavuus, mutta (tanssitekniikoista sen enempää tietämättä) hän vaikutti piristävältä uutuudelta. Pidin myös toisen puoliajan jälkeen lavalle tuodusta hiekasta, joka toi konkreettista osoitusta Peerin matkasta ympäri maailman. Muistan, kun Pélleas ja Melisandessa Oopperassa oli tonneittain vettä lavalla ja sen alla, jotta siinä voisi kuljettaa venettä: olin siitä silloin hyvin vaikuttunut.

Musiikki oli tietysti myös hienoa, ja sain siihen hyvän kosketuksen kuunneltuani sitä ennen esitystä (ja jopa kirjoittaessani tätä postausta). Se tunne, kun kuulee tutun melodian livenä jossain esityksessä, on itselleni inspiroivaa. Esityksiä on ainoastaan toukokuun loppuun, joten aiheesta kiinnostuneiden kannattaa olla ajoissa liikenteessä.

Peer Gynt / Kansallsiooppera
11.4-16.5
Lisätietoa ja kuvien alkuperä täältä.



maanantai 14. huhtikuuta 2014

Kansallisbaletin kesäkiertue

Edellisvuosien tapaan Kansallisbaletti ja Danske Bank järjestävät kesäkiertueen joka kiertää ympäri Suomea. Edellinen esitys taisi olla noin tunnin mittainen, ja se koostui nykytanssiteoksista sekä klassisen baletin kauneimmista tansseista. Olin itse viime vuonna ensimmäistä kertaa paikalla Helsingissä, ja täytyy sanoa että ilahduin tästä konseptista, vaikkei itse esitys niin paljoa miellyttänyt. Olen ylpeä ystävästäni, jonka sain houkutelluksi mukaani ja jäämään myös seuraamaan tapahtumaa.

To 29.5. klo 18 Helsinki, Kansalaistori
Ti 3.6. klo 18 Oulu, Rotuaarin lava
Ke 4.6. klo 18 Vaasa, Kauppatori
To 5.6. klo 18 Turku, Varvintori
Pe 6.6. klo 18 Tampere, Laikunlava
Ti 10.6. klo 17 ja klo 19 Lahti, Sibeliustalo
Ke 11.6. klo 18 Jyväskylä, Lounaispuiston lava
To 12.6. klo 11 Kuopio, Kauppatori

Kansallisbaletin kesäkiertue 2014
29.5-12.6 
Tapahtuma on ilmainen! 
Lisätietoa täältä.

perjantai 11. huhtikuuta 2014

39 askelta

Isän kanssa on vaikea mennä teatteriin, sillä hän ei kelpuuta kaikkea. Yleensä juuri siksi annan hänen valita näytökset ja minä sitten tulen vain mukaan. Tällä kertaa hän valitsi jännitystä ja komediaa edustavan 39 askelta.

Pertti Koivula/Kuva @ Tapio Vanhatalo

Jane Kääriäinen, Ilkka Forss, Pertti Koivula ja Risto Kaskilahti/
Kuva @ Tapio Vanhatalo.

 (Huom! Juonipaljastuksia!)
Näytelmä perustuu Alfred Hitchcockin samannimiseen elokuvaan, jota pidetään yhtenä ohjaajan parhaimmista teoksista. Siinä Richard Hannay (Ilkka Forss) tarjoaa salaperäiselle naiselle (Jane Kääriäinen) yösijaa, mutta aamulla tämä löytyy murhattuna sohvalta. Haynnay on vaikeassa tilanteessa: hänen perässään ovat sekä poliisit että naisen perässä olleet vakoojat.
(Juonipaljastukset päättyvät.)

Wikipedia tietää kertoa, että 39 askeleessa yhdistyvät Hitchcockin peruselementit: komea ja neuvokas miespäärooli ja naispääosassa älykäs blondi sekä lisäksi englantilainen huumori, ja kuuluisa "MaGuffin" eli esine tai asia jota kaikki etsivät mutta joka ei juonen kannalta ole oleellinen.

Jane Kääriäinen, Ilkka Forss, Pertti Koivula ja Risto Kaskilahti/
Kuva @ Tapio Vanhatalo.

Ilkka Forss ja Jane Kääriäinen/ Kuva @ Tapio Vanhatalo 

En tiedä johtuiko se apeasta olostani, mutta tällä kertaa näyttelijöiden huumori ei iskenyt minuun. Kyllä siinä aina välillä tuli vähän naurettua (ihan aidosti!), mutta tuntui että kaikki takanamme istuneet melkein kuolivat nauruun. Toisaalta varsinkin lempisketsiohjelmassani Putouksessa aina odotin innolla milloin näyttelijöiden pokka pettäisi, mutta tässä se ei aiheuttanut samanlaista hilpeää reaktiota. Mutta kuten sanoin, toisenlaisessa fiiliksessä olisin varmaan nauttinut esityksestä enemmän. Näyttelijät olivat hyviä ja roolien vaihdotkin olivat taidokkaita. Erityisesti Pertti Koivula oli illan piristys!

39 askelta / Helsingin Kaupunginteatteri
19.2.2014-3.5.2014
Lisätietoa täältä.